Wydawanie odpisów z rejestru stanu cywilnego
Gdzie możesz załatwić sprawę?
Odpis aktu stanu cywilnego można uzyskać w każdym urzędzie stanu cywilnego. Wniosek o wydanie odpisu aktu możesz złożyć w Urzędzie Stanu Cywilnego w Olecku, Plac Wolności 1, pokój numer 4, telefon 87 523 30 61.
Jakie dokumenty powinieneś przygotować?
1. Jeżeli jesteś osobą, której akt dotyczy lub jej wstępnym (matka, ojciec, babcia, dziadek), zstępnym (dzieci, wnuki), rodzeństwem, małżonkiem, przedstawicielem ustawowym, opiekunem powinieneś złożyć:
a) wniosek o wydanie odpisu,
b) prawomocne postanowienie sądu o ustanowieniu opieki prawnej, w przypadku gdy z jesteś opiekunem prawnym,
c) do wglądu – dokument tożsamości.
2. Jeżeli jesteś pełnomocnikiem powinieneś złożyć:
a) wniosek o wydanie odpisu,
b) pełnomocnictwo,
c) do wglądu – dokument tożsamości.
3. Jeżeli jesteś inną osobą powinieneś złożyć:
a) wniosek o wydanie odpisu,
b) dokument wykazujący interes prawny,
c) do wglądu – dokument tożsamości.
Opłaty
1. Opłata skarbowa za wydanie odpisu skróconego i odpisu wielojęzycznego wynosi 22,00 zł.
2. Opłata skarbowa za wydanie odpisu zupełnego wynosi 33,00 zł.
3. Opłata skarbowa od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa wynosi 17,00 zł (nie dotyczy pełnomocnictw udzielanych małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony od opłaty skarbowej).
Opłatę skarbową można uiścić bezpośrednio w Urzędzie Miejskim w Olecku, Plac Wolności 1 lub Plac Wolności 3 albo przelewem na rachunek bankowy Urzędu Miejskiego w Olecku numer 57 1020 4724 0000 3702 0007 6117.
Termin załatwienia
1. Jeżeli wniosek o wydanie odpisu złożony został do kierownika urzędu stanu cywilnego, który przechowuje księgę stanu cywilnego wydanie odpisu następuje do 7 dni roboczych od dnia złożenia wniosku.
2. Jeżeli wniosek o wydanie odpisu złożony został do kierownika urzędu stanu cywilnego, który nie przechowuje księgi stanu cywilnego, wydanie odpisu następuje do 10 dni roboczych od dnia złożenia wniosku.
Tryb odwoławczy
W przypadku wydania decyzji o odmowie wydania odpisu aktu stanu cywilnego stronie przysługuje prawo wniesienia odwołania do Wojewody Warmińsko-Mazurskiego za pośrednictwem kierownika urzędu stanu cywilnego w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji.
Sprawę możesz także załatwić przez internet korzystając ze strony:
obywatel.gov.pl
Podstawa prawna
1. Ustawa z dnia 28 listopada 2014 roku Prawo o aktach stanu cywilnego.
2. Ustawa z dnia 16 listopada 2006 roku o opłacie skarbowej.
Data wprowadzenia: 2015-04-14 0918 Data upublicznienia: 2015-04-14 Art. czytany: 7063 razy
|
|