| 
 | 
| 
 |  
| 
 |  
| 
 |  
Jednostki organizacyjne   Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji   Dostępność
 |  
| 
 |  
Plan działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności
  Plan działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności
  Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Olecku 
ul. Park 1, 19-400 Olecko 
 
Plan działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami na lata 2022–2025 
 
Nazwa podmiotu: Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Olecku 
Data sporządzenia: 09.05.2022 r. 
Dokument opracował: Michał Ptaszyński – koordynator ds. dostępności informacyjno-komunikacyjnej 
Zatwierdził: Dyrektor Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Olecku 
 
Na podstawie art. 14 pkt. 5 w związku z art. 6 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, przyjmuje się 'plan działania na rzecz poprawy dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami na lata 2022-2025'. 
 
Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Olecku dostrzega konieczność zapewnienia szczególnej opieki oraz podjęcia szczególnych działań w stosunku do osób, które trwale lub tymczasowo nie mogą na równi korzystać z oferty sportowo-rekreacyjnej ośrodka. 
 
Plan działania na rzecz poprawy dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami na lata 2022-2025: 
 
1. 
Przekazanie do wiadomości publicznej danych kontaktowych osób wyznaczonych do pełnienia funkcji koordynatorów ds. dostępności. 
 
Realizujący zadania wynikające z art. 6 ustawy: Koordynatorzy ds. dostępności 
Sposób realizacji: Publikacja informacji na stronie internetowej MOSiR Olecko oraz na stronie BIP Olecko. 
Termin realizacji: Maj 2022 
 
2. 
Sporządzenie planu działania na rzecz poprawy dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami na lata 2022-2025. 
 
Realizujący zadania wynikające z art. 6 ustawy: Koordynatorzy ds. dostępności 
Sposób realizacji: Opracowanie planu działania i przekazanie do zatwierdzenia przez Dyrektora MOSiR w Olecku. 
Termin realizacji: Maj 2022 
 
3. 
Wspieranie osób	ze szczególnymi potrzebami do dostępności w zakresie: 
- cyfrowym, 
- architektonicznym 
- informacyjno-komunikacyjnym 
 
Realizujący zadania wynikające z art. 6 ustawy: Koordynatorzy ds. dostępności 
Sposób realizacji: Podanie do wiadomości publicznej na stronie internetowej MOSiR Olecko oraz na stronie BIP Olecko informacji adresowych oraz kontaktowych podmiotów wspierających osoby ze szczególnymi potrzebami wynikającymi z art. 6 ustawy np. dostosowanie strony internetowej MOSiR Olecko oraz instytucji do standardu WCAG 2.1., zapewnienie informacji o rozmieszczeniu pomieszczeń w budynkach. 
Termin realizacji: Realizacja w całym okresie działalności koordynatorów ds. dostępności 
 
4. 
Analiza stanu obiektów Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Olecku pod względem dostosowania do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami wynikającymi z ustawy. 
Realizujący zadania wynikające z art. 6 ustawy: Koordynatorzy  
ds. dostępności 
Sposób realizacji: Przegląd stanu dostosowania budynków do osób ze szczególnymi potrzebami w zakresie cyfrowym, architektonicznym oraz informacyjno – komunikacyjnym. 
Termin realizacji: Maj 2022 
 
5. 
Dokonanie samooceny pod kątem sposobów dostosowania obiektów Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Olecku do minimalnych wymagań dotyczących dostępności. 
 
Realizujący zadania wynikające z art. 6 ustawy: Koordynatorzy  
ds. dostępności 
Sposób realizacji: Sporządzenie deklaracji dostępności ze wskazaniem na wymagania w zakresie dostępności cyfrowej, architektonicznej 
oraz informacyjno- komunikacyjnej, wynikające z art.6 ustawy. 
Termin realizacji: Maj 2022 
 
6. 
Monitorowanie działalności Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Olecku, o której mowa w art. 14 ust.1 ustawy w zakresie zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. 
 
Realizujący zadania wynikające z art. 6 ustawy: Koordynatorzy ds. dostępności 
Sposób realizacji: Przesyłanie możliwymi środkami niezbędnych informacji w zakresie potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami, podejmowanie działań mających na celu usuwanie barier, zapobieganie ich powstawaniu, prowadzenie bezpośrednich spotkań w Miejskim Ośrodku Sportu i Rekreacji w Olecku z udziałem specjalistów ds. informatyki, BHP i PPOŻ i opracowywanie rekomendacji w zakresie poprawy dostępności. 
Termin realizacji: Realizacja w całym okresie działalności koordynatorów ds. dostępności 
 
7. 
Dokonanie analizy w zakresie konieczności zapewnienia dostępności alternatywnej w przypadku braku możliwości zapewnienia dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami ze względu na ograniczenia techniczne i prawne. 
 
Realizujący zadania wynikające z art. 6 ustawy: Koordynatorzy ds. dostępności 
Sposób realizacji: Podanie do publicznej wiadomości na stronie internetowej MOSiR Olecko oraz na stronie BIP Olecko informacji wynikających z zapisów art. 7 ustawy ze wskazaniem dostępu alternatywnego (zapewnienie osobie ze szczególnymi potrzebami wsparcia innej osoby, lub zapewnienie wsparcia technicznego, 
z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, zapewnienie kontaktu telefonicznego, korespondencyjnego, 
za pomocą środków komunikacji elektronicznej). 
Termin realizacji: Wrzesień 2022 
 
8. 
Uzyskanie danych zbiorczych do raportu 
 
Realizujący zadania wynikające z art. 6 ustawy: Koordynatorzy ds. dostępności 
Sposób realizacji: Uzyskanie danych w zakresie realizacji 
uwag odnoszących się do stwierdzonych istniejących przeszkód w dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami 
i zaleceń dotyczących usunięcia tych nieprawidłowości. 
Termin realizacji: Czerwiec 2022 
 
9. 
Sporządzenie Raportu o stanie zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi    potrzebami, zgodnie z art.11 ustawy 
 
Realizujący zadania wynikające z art. 6 ustawy: Koordynatorzy ds. dostępności 
Sposób realizacji: Przekazanie sporządzonego Raportu do zatwierdzenia przez Dyrektora Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Olecku, podanie treści Raportu 
do publicznej wiadomości na stronie internetowej MOSiR Olecko oraz na stronie BIP Olecko. 
Termin realizacji: Maj 2022 
 
10. 
Dostosowanie tabliczek informacyjnych i piktogramów do potrzeb osób niepełnosprawnych (tabliczki wypukłe, Braille) 
Realizujący zadania wynikające z art. 6 ustawy: Koordynator do spraw dostępności architektonicznej 
Sposób realizacji: Wykonanie projektu oraz zamówienie tabliczek 
Termin realizacji: Realizacja zgodnie z przepisami oraz terminami przewidzianymi w ustawach, rozporządzeniach 
 
11. 
Stworzenie czasowych miejsc zatrzymania się dla pojazdów transportu osób niepełnosprawnych w najbliższej możliwej odległości od wejść sportowych obiektów zewnętrznych MOSiR Olecko.  
 
Realizujący zadania wynikające z art. 6 ustawy: Koordynatorzy ds. dostępności 
Sposób realizacji: Wykonanie prac zgodnie z planem, zakup odpowiednich materiałów 
Termin realizacji: Realizacja zgodnie z przepisami oraz terminami przewidzianymi w ustawach, rozporządzeniach 
 
12. 
Montaż ułatwień architektonicznych dla osób niepełnosprawnych na kąpieliskach miejskich, np. kładki prowadzące od wejścia głównego na kąpielisko do mola.  
 
Realizujący zadania wynikające z art. 6 ustawy: Koordynator do spraw dostępności architektonicznej 
Sposób realizacji: Wykonanie prac zgodnie z planem, zakup odpowiednich narzędzi  
i materiałów.  
Termin realizacji: Realizacja zgodnie z przepisami oraz terminami przewidzianymi w ustawach, rozporządzeniach 
 
13. 
Zapewnienie informacji na temat rozkładu pomieszczeń w budynku – w sposób wizualny 
 
Realizujący zadania wynikające z art. 6 ustawy: Koordynator do spraw dostępności architektonicznej 
Sposób realizacji: Wykonanie projektu, zamówienie, montaż 
Termin realizacji: Realizacja zgodnie z przepisami oraz terminami przewidzianymi w ustawach, rozporządzeniach 
 
14. 
Aktualizacja instrukcji w sprawie bezpieczeństwa pożarowego obiektów Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji  
w Olecku. 
 
Realizujący zadania wynikające z art. 6 ustawy: Koordynator do spraw dostępności architektoniczne 
Sposób realizacji: Analiza i ewentualna korekta dokumentów 
Termin realizacji: Realizacja zgodnie z przepisami oraz terminami przewidzianymi w ustawach, rozporządzeniach 
 
15. 
Dostosowanie przestrzeni ciągów komunikacyjnych w budynku do potrzeb osób niepełnosprawnych, w tym: 
- oznaczenia barwne elementów i dojść do pomieszczeń (krawędzi schodów, spoczników, oznaczeń prowadzących, cokołów, posadzki, ścian, drzwi itp.), 
- zastosowanie kodu kolorystycznego na piętrach 
 
Realizujący zadania wynikające z art. 6 ustawy: Koordynator do spraw dostępności architektonicznej 
Sposób realizacji: Wykonanie prac zgodnie z planem, zakup odpowiednich narzędzi 
Termin realizacji: Realizacja zgodnie z przepisami oraz terminami przewidzianymi w ustawach, rozporządzeniach 
 
16. 
Stworzenie nowej strony Biuletynu Informacji Publicznej Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Olecku zgodnie ze standardami WCAG 2.1 
 
Realizujący zadania wynikające z art. 6 ustawy: Koordynator do spraw dostępności cyfrowej 
Sposób realizacji: Zlecenie płatnego zlecenia firmie zewnętrznej lub stworzenie strony we własnym zakresie 
Termin realizacji: Realizacja zgodnie z przepisami oraz terminami przewidzianymi w ustawach, rozporządzeniach 
 
17. 
Podniesienie kwalifikacji redaktorów strony internetowej oraz Biuletynu Informacji Publicznej w zakresie dostępności cyfrowej udostępnianych plików 
 
Realizujący zadania wynikające z art. 6 ustawy: Koordynator do spraw dostępności cyfrowej 
Sposób realizacji: Szkolenia dla pracowników, wynajęcie firmy zewnętrznej do przeprowadzenia szkolenie 
Termin realizacji: Realizacja zgodnie z przepisami oraz terminami przewidzianymi w ustawach, rozporządzeniach 
 
18. 
Przeszkolenie pracowników z obsługi formatowania plików word oraz redagowania treści publikowanych informacji pod kątem zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (ETR- tekst łatwy do czytania) 
Realizujący zadania wynikające z art. 6 ustawy: Koordynator do spraw dostępności cyfrowej 
Sposób realizacji: Szkolenia dla pracowników, wynajęcie firmy zewnętrznej do przeprowadzenia szkolenie 
Termin realizacji: Realizacja zgodnie z przepisami oraz terminami przewidzianymi w ustawach, rozporządzeniach 
 
19. 
Weryfikacja informacji, w tym dokumentów elektronicznych pod kątem ogólnie przyjętego katalogu dobrych praktyk dotyczącego tworzenia stron internetowych 
 
Realizujący zadania wynikające z art. 6 ustawy: Koordynator do spraw dostępności cyfrowej 
Sposób realizacji: Ciągła analiza informacji 
Termin realizacji: Realizacja zgodnie z przepisami oraz terminami przewidzianymi w ustawach, rozporządzeniach 
 
20. 
Analiza szablonów i druków dokumentów zamieszczonych na stronie Biuletynu Informacji Publicznej, tak aby były zgodne ze standardami WCAG 2.1 
 
Realizujący zadania wynikające z art. 6 ustawy: Koordynator do spraw dostępności cyfrowej 
Sposób realizacji: Analiza druków na stronie, w przypadku stwierdzenia błędów i niezgodności poprawa tych druków 
Termin realizacji: Realizacja zgodnie z przepisami oraz terminami przewidzianymi w ustawach, rozporządzeniach 
 
21. 
Przeprowadzenie analizy eksperckiej dotyczącej sprawdzenia zgodności z WCAG 2.1 
 
Realizujący zadania wynikające z art. 6 ustawy: Koordynator do spraw dostępności cyfrowej 
Sposób realizacji: Badanie w oparciu o listę kontrolną do badania zgodności stron internetowych zgodnie z metodologią WCAG-EM. 
Wykonanie: zlecenie płatnego audytu firmie zewnętrznej lub przeprowadzenie audytu we własnym zakresie 
Termin realizacji: Realizacja zgodnie z przepisami oraz terminami przewidzianymi w ustawach, rozporządzeniach 
 
22. 
Zamieszczenie na portalu prowadzonym przez Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Olecku informacji o zakresie działalności jednostki w postaci: 
- elektronicznego pliku zawierającego tekst odczytywalny maszynowo, 
- informacje w tekście łatwym do czytania, 
- nagranie treści o zakresie działalności w języku migowym 
 
Realizujący zadania wynikające z art. 6 ustawy: Koordynatorzy do spraw dostępności informacyjno-komunikacyjnej oraz cyfrowej 
Sposób realizacji: Wykonanie prac zgodnie z planem, opracowanie dokumentów, podjęcie współpracy z osobą znającą język migowy, nagranie filmu 
Termin realizacji: Realizacja zgodnie z przepisami oraz terminami przewidzianymi w ustawach, rozporządzeniach 
 
23. 
Założenie oraz prowadzenie rejestru skarg  dotyczące dostępności osób ze szczególnymi potrzebami 
 
Realizujący zadania wynikające z art. 6 ustawy: Koordynator do spraw dostępności informacyjno-komunikacyjnej 
Sposób realizacji: Opracowanie dokumentu 
Termin realizacji: Realizacja zgodnie z przepisami oraz terminami przewidzianymi w ustawach, rozporządzeniach 
 
24. 
Szkolenie pracowników Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Olecku  w zakresie obsługi osób ze szczególnymi potrzebami 
 
Realizujący zadania wynikające z art. 6 ustawy: Koordynator do spraw dostępności informacyjno-komunikacyjnej 
Sposób realizacji: Szkolenia dla pracowników, wynajęcie firmy zewnętrznej do przeprowadzenia szkolenie 
Termin realizacji: Realizacja zgodnie z przepisami oraz terminami przewidzianymi w ustawach, rozporządzeniach 
 
25. 
Opracowanie niezbędnych dokumentów dotyczących zapewnienia dostępności 
 
Realizujący zadania wynikające z art. 6 ustawy: Koordynatorzy do spraw dostępności informacyjno-komunikacyjnej oraz cyfrowej 
Sposób realizacji: Opracowanie dokumentów 
Termin realizacji: Realizacja zgodnie z przepisami oraz terminami przewidzianymi w ustawach, rozporządzeniach 
 
Opracował: Michał Ptaszyński – koordynator ds. dostępności informacyjno-komunikacyjnej 
 
 Zatwierdził: Andrzej Kamiński – Dyrektor Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Olecku 
					
  Data wprowadzenia: 2022-05-20 0922 Data upublicznienia: 2022-05-20 Art. czytany: 1904 razy
  
 |  
 
 |  
» Plan działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami na la - rozmiar: 138007 bajtów Typ pliku: application/pdf
 |  
» Plan działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami na la - rozmiar: 144896 bajtów Typ pliku: application/octet-stream
 |  
 Wiadomość wprowadził: Michał Ptaszyński
 |  
| 
Rejestr zmian: 
 |  
| 
 |  
| 
 |  
 
 | 
 
 |  
| 
 |  
Urząd Miejski  w Olecku 
19-400 OLECKO 
Plac Wolności 1 
Plac Wolności 3 
tel.+87 520 21 68 
FAX +87 520 25 58
  
POI - Punkt Obsługi Interesanta 
tel.+87 520 20 67
  
Adres e-puap:  /c6tc9p6k8p/SkrytkaESP
 
  
Godziny urzędowania: 
poniedziałek 8.00 - 16.00, wtorek - piątek 7:30 do 15:30
  
Konto bankowe (podatki, odpady komunalne):  PKO BP SA NR: 57 1020 4724 0000 3702 0007 6117   
 
  Urząd Miejski w Olecku
  
  Starostwo Powiatowe  w Olecku
  
 
  
Administrator BIP: 
Wojciech Wiktorzak  
Urząd Miejski w Olecku 
Plac Wolności 3 
tel:87-520 09 69 
fax:87-520 25 58 
e-mail: [email protected]
  
 
 
  
 
 
  
  
  
 
  
 
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
Admin 
 |  
| 
 |  
 
 |