Fundusz sołecki 2009-07-07 0853 Art. czytany: 4247 razy W dniu 1 kwietnia 2009 r. weszła w życie ustawa o funduszu sołeckim. Przepisy zobowiązują radę gminy do rozstrzygnięcia, w formie uchwały, o wyodrębnieniu w budżecie gminy środków stanowiących fundusz sołecki do dnia 31 marca roku poprzedzającego rok budżetowy. Rada podejmując uchwałę wyraża zgodę albo nie wyraża zgody na wyodrębnienie funduszu w roku budżetowym. Zgodnie z ustawą oraz stosowną uchwałą Rady Miejskiej w Olecku każde sołectwo może ubiegać się o określone środki na realizację zadań. Warunkiem wykorzystania przypadających sołectwu środków jest złożenie przez sołectwo Burmistrzowi Olecka wniosku, w terminie do 30 września danego roku, zawierającego wskazanie przedsięwzięć przewidzianych do realizacji. Do realizacji może być przyjęty wniosek spełniający następujące warunki: - wskazujący konkretne przedsięwzięcia, mieszczące się w zakresie zadań własnych gminy, służące poprawie warunków życia mieszkańców i zgodne ze strategią rozwoju gminy, wraz z uzasadnieniem ich wyboru, - zawierający rzetelne oszacowanie kosztów przedsięwzięć, przy czym koszty te nie mogą być wyższe niż kwota funduszu na dany rok, wskazana w informacji skierowanej do sołtysów. Ponadto środki funduszu mogą być przeznaczone na pokrycie wydatków na działania zmierzające do usunięcia skutków klęski żywiołowej. Mieszkańcy danej wsi mogą przeznaczyć pieniądze, np. na: - zbudowanie lub wyremontowanie placu zabaw dla dzieci, - naprawienie chodników, - zadbanie o porządek we wsi (np. postawienie koszy na śmieci), - posadzenie drzew, krzewów, - wyremontowanie wiaty przystankowej. Ilość pieniędzy dla sołectwa jest uzależniona od zamożności gminy. W ustawie o funduszu sołeckim zawarto wzór, za pomocą którego oblicza się wysokość środków przypadających na dane sołectwo. Algorytm naliczania środków został oparty o wysokość przeliczonych na jednego mieszkańca dochodów bieżących gminy oraz liczby mieszkańców sołectwa. Burmistrz ma obowiązek do 31 lipca poinformować sołtysów o wysokości środków, które będą do wykorzystania przez dane sołectwo w następnym roku. Prawo do uchwalenia wniosku w sprawie przeznaczenia środków funduszu przysługuje zebraniu wiejskiemu. Inicjatywę w sprawie zgłaszania propozycji wniosków do uchwalenia posiadają: sołtys, rada sołecka lub co najmniej 15 pełnoletnich mieszkańców sołectwa. Mając na uwadze nieprzekraczalny termin złożenia wniosku, upływający 30 września danego roku, odpowiednio wcześniej powinno odbyć się zebranie wiejskie w tej sprawie. W przypadku odrzucenia przez Burmistrza wniosku nie spełniającego wyżej określonych wymogów sołtys w terminie 7 dni od dnia otrzymania informacji o odrzuceniu wniosku może podtrzymać wniosek, kierując go do Rady Miejskiej za pośrednictwem Burmistrza. Rada Miejska rozpatruje wniosek w terminie 30 dni od dnia jego otrzymania. Formularz wniosku znajduje się w zakładce „Druki do pobrania”. |