Samorząd Uczniowski w roku szkolnym 2007/2008 2007-11-15 1314 Art. czytany: 4279 razy sAMORZĄD uCZNIOWSKI Samorządność uczniowska w Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi w Gąskach RADA SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO W ROKU SZKOLNYM 2007/2008 PRZEWODNICZĄCY: Anna Jarząbska (VI a) Z-CA PRZEWODNICZĄCEGO: Stanisław Jezierski (VIb) SEKRETARZ: Anna Kaszkiel (VIb) OPIEKUN Aneta Wołodkiewicz - Warakomska Samorządność to polskojęzyczna wersja słowa demokracja, co w dosłownym tłumaczeniu oznacza wolę ludu. Dlatego też pod tym pojęciem rozumiem samodzielne, suwerenne rządzenie się grupy, społeczności dla osiągnięcia wspólnego dobra z poszanowaniem woli mniejszości ze zdolnością do kompromisu. Samorządność grupy pobudza jej członków do identyfikowania się z celami i zadaniami grupy oraz uznawania ich za własne. W dążeniu do realizacji zadań grupy istotną rolę odgrywa własna inicjatywa, własne poczynania z poczuciem własnej za nie odpowiedzialności. Praca w szkolnym samorządzie uczy odpowiedzialności oraz przygotowuje do działania w imię dobra innych, dobra społecznego. Członkami samorządu są wszyscy uczniowie z tytułu uczęszczania do szkoły. Członkowie samorządu wybierają spośród siebie organy przedstawicielskie - zarządy samorządów. W programie przewiduję podział Samorządu na 3 sekcje: 1. sekcja organizacyjna 2. sekcja dekoracyjna 3. sekcja porządkowa Każda sekcja odpowiada za przydzielone jej zadania. Do zadań samorządu należy: · współorganizowanie życia kulturalnego szkoły, · organizowanie dyskotek szkolnych, · organizowanie samopomocy i innych akcji na rzecz dzieci potrzebujących wsparcia, · zachęcenie uczniów do samodzielnej, twórczej pracy i reprezentowanie dobrego imienia szkoły, · reprezentowanie interesów ucznia w razie potrzeby i na jego prośbę, · pomoc uczniom w nauce, · organizowanie dyżurów uczniowskich na stołówce szkolnej oraz w szatni przy stołówce, podczas przerw obiadowych. Aby ułatwić i usystematyzować pracę Samorządu Uczniowskiego, postanowiłam opracować ten program. Zostały w nim zebrane szczegółowe zasady funkcjonowania Samorządu Uczniowskiego w Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi w Gąskach. Program przewiduje spotkania zarządu samorządów klasowych. Na tych zebraniach będą planowane i wyznaczane zadania dla poszczególnych sekcji na najbliższy okres, a także odbędą się podsumowania już wykonanych działań. Takie konstruktywne działania mają na celu ciągłe wzbogacanie i ulepszanie pracy samorządu, a jego członków uczą wnioskowania, ponoszenia współodpowiedzialności za swoje decyzje. W programie tym, będą realizowane wybrane cele i zadania szkoły wynikające z Podstawy Programowej nauczania w szkole podstawowej. CELE OGÓLNE · Organizowanie uczniów na rzecz wspólnej działalności na terenie klasy i szkoły. · Kształtowanie cech osobowości uczniów do samodzielności, obowiązkowości i odpowiedzialności. · Wyrabianie umiejętności współdziałania w zespołach uczniowskich. · Kształtowanie umiejętności projektowania i organizowania imprez szkolnych. · Wdrażanie podstawowych zasad wychowania. · Kształtowanie właściwych postaw patriotycznych. · Poznawanie tradycji regionalnych. · Rozwój zainteresowań. · Osobiste angażowanie się w zwalczanie zła. · Organizowanie samopomocy i innych akcji na rzecz dzieci potrzebujących pomocy. · Zaspokajanie potrzeby twórczej aktywności. CELE OPERACYJNE Uczeń: · Poznaje strukturę i zadania samorządu. · Przygotowuje się do jak najlepszego spełniania obowiązków szkolnych. · Uczy się postaw patriotycznych. · Angażuje się w zwalczanie zła, włącza się do opieki nad młodszymi kolegami. · Dostrzega potrzebę zadbania o porządek i estetykę w szkole. · Potrafi zorganizować loterię, przygotować i rozprowadzić losy. · Organizuje akcje na rzecz dzieci potrzebujących pomocy, wyczula się na potrzeby innych. · Poznaje tradycje regionalne związane ze świętami, kultywuje przekazywanie tradycji. · Potrafi współorganizować dyskoteki szkolne, kulturalnie bawić się w grupie, współdecydować o doborze zabaw. · Potrafi dokonać samooceny. · Zna poczucie odpowiedzialności. · Potrafi dostarczać radosne przeżycia emocjonalne i estetyczne. · Potrafi pracować w grupie. · Tworzy pozytywne relacje między rówieśnikami. · Wzmacnia więzi koleżeńskie. Opiekun Samorządu Uczniowskiego mgr Aneta Warakomska - Wołod |