Samorząd Uczniowski 2007-01-22 1732 Art. czytany: 3981 razy Samorząd Uczniowski SAMORZĄD UCZNIOWSKI Wychowuje Uspołecznia Uczy samorządności Organizuje rozrywkę Działa na rzecz środowiska szkolnego Młodzi Obywatele, Uczniowie Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi w Gąskach stanowiący Samorząd Szkolny na co dzień zdobywają umiejętności skutecznego uczestnictwa w życiu publicznym, co pozwala na realizację ich własnych pomysłów. To ich zaangażowanie jest doskonałym sposobem na wspieranie aktywności środowiska. Uczy kreatywnego myślenia, a przede wszystkim jak wykorzystać zdobytą w szkole wiedzę. RADA SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO W ROKU SZKOLNYM 2006/2007 PRZEWODNICZĄCY: Patryk Karol Wójcik (VI b) Z-CA PRZEWODNICZĄCEGO: Joanna Suchocka (VI a) SEKRETARZ: Anna Jarząbska (V a) OPIEKUN Aneta Wołodkiewicz - Warakomska Ci młodzi ludzie, w swojej działalności kierują się umysłem i sercem. Starają się również, aby nasza Szkoła była szkołą otwartego umysłu i serca. Kierują się więc następującymi postulatami: UMYSŁ Rozumienie relacji: ja – świat Poszukiwanie prawdy Poznanie swoich uzdolnień i sprecyzowanie zainteresowań SERCE Pozytywna samoocena - wiara we własne siły Myślenie wartościujące i rozwijające czynniki woli Szacunek dla drugiego człowieka CELE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO: - rozwijanie samorządności uczniów oraz współodpowiedzialności za kierowanie szkołą, - organizowanie kulturalnej rozrywki dla wszystkich uczniów szkoły, - kształtowanie uznania dla postaw aktywnych, obrona interesów społeczności uczniowskiej, - kształcenie umiejętności rozpoznawania i rozwiązywania problemów, - kształcenie umiejętności godnego uczestnictwa w różnych rodzajach uroczystości szkolnych, - reprezentowanie uczniów w przypadkach konfliktowych, -organizowanie spotkań koła samorządowego - współpraca z zespołem wychowawczym oraz organizacjami działającymi na terenie szkoły, Przesłanie Samorządu Uczniowskiego: coraz częściej, dzieci , zamiast bawić się z rówieśnikami, zamykają się w czterech ścianach i wiele godzin spędzają przed ekranem telewizora bądź komputera. Wyłączają się z życia rodzinnego. Rezygnują z kontaktów z rówieśnikami, nie potrafią współpracować, kierować lub podporządkować się grupie. Są coraz słabsi psychicznie. W chwilach niepowodzeń histeryzują , obrażają się na innych, nie potrafią pogodzić się z porażką. Nie potrafią podjąć samodzielnej decyzji. Zdarza się, że są samolubni, 'zimni ' emocjonalnie, wyśmiewają się z kolegów , odrzucają dzieci gorzej sytuowane materialnie . Uczniowie, tak jak dorośli poszukują różnych celów, chcą być aprobowani i znaleźć przyjaciół, dominować lub uzależniać się od innych, być podziwianym, pomagać lub otrzymywać pomoc. Chcemy doprowadzić do tego, by dzieci , realizowały pewne zadania w grupie, czuły się współodpowiedzialne za wykonanie tych zadań, uczyły się planowania zadań , wzajemnie sobie pomagały i przede wszystkim dobrze się bawiły. Zadania w grupie uczą szacunku wobec drugiego człowieka, są początkiem nowych znajomości i przyjaźni. Sprawiają, że na przerwach sporadycznie obserwuje się niechęć i wrogość wobec ucznia z innej klasy. Dzięki nim, żyje się nam w szkole milej, uczniowie są bardziej zżyci i chętniej utrzymują kontakty z kolegami i koleżankami z innych klas po zajęciach szkolnych. W obecnych czasach modne się zrobiło zjawisko agresji. AGRESJA-to świadoma chęć sprawienia komuś bólu ,wyrządzenia szkody, krzywdy psychicznej lub fizycznej . Podstawową cechą uczniów agresywnych jest niewątpliwie wybuchowość. Agresywność może przejawiać się w różnych formach . Zwykle przybiera postać : -napastliwości fizycznej wobec innych ludzi, -podejrzliwości czy okazywaniu jawnej nieufności innym ludziom, -urazy wyrażającej się w uczuciu złości czy nawet nienawiści wobec innych ludzi i całego świata za rzeczywiste i urojone krzywdy, -napastliwości słownej ,czyli kłótni i krzyku, -napastliwości pośredniej jak złośliwe obmawianie lub niszczenie cudzej własności, -drażliwości czy gotowości do wyrażania negatywnych odczuć jak: porywczość -obraźliwość, szorstkość i to z błahych powodów -negatywizmu ,tj. zachowania opozycyjnego , które przejawia się np. w odmowie współpracy z innymi -poczuci winy , tzn. odczuwania wyrzutów sumienia , czyli autoagresji . Agresja ma zawsze swoją przyczynę .Złość dzieci i młodzieży rodzi się najczęściej wtedy ,gdy ich potrzeby nie są zaspokojone ,oczekiwania nie spełnione ,a cele nie osiągnięte .Do podstawowych potrzeb młodego człowieka należą : bycie człowiekiem wartościowym ,społecznie akceptowanym, z poczuciem przynależności do grupy . Ważne jest , aby każdy nauczyciel naszej szkoły reagował na sytuacje związane z przemocą i agresją . Nie reagowanie – to dla uczniów komunikat, że mają prawo używać przemocy. Jako przedstawiciele Samorządu Uczniowskiego chcemy wpajać uczniom zasady przeciwko przemocy czy agresji. Będziemy często podkreślali zasady jakie powinny obowiązywać we wzajemnych stosunkach . To znaczy : . Informować osoby dorosłe i instytucje o przypadkach agresji , . Włączać do rozmów ,zadań , wspólnego spędzania czasu uczniów , . Starać się pomóc kolegom , którzy stali się ofiarami agresji , . Nie znęcać się nad innymi , . Informować o konsekwencjach wynikających z popełnionych czynów. Wspólnie z samorządami klasowymi uznaliśmy, że problem ten jest aktualny. Trzeba o nim mówić i ciągle krytykować złe zachowanie , a akcentować pozytywne postawy . W dzisiejszym zmaterializowanym świecie, pozbawionym wyrazistych ideałów , zewsząd docierają do nas przykłady złego zachowania , obecnej prawie wszędzie –PRZEMOCY . W celu całkowitego wyeliminowania agresji z życia naszej szkoły chcemy podjąć następujące kroki: - podnieść poziom kultury zachowania się, - wyeliminować z potocznej mowy uczniów wulgarne słownictwo, -efektywnie wykorzystać wolny czas. PLAN PRACY SAMORZĄDU SZKOLNEGO W ROKU SZKOLNYM 2006/2007 1.Gminna Inauguracja Roku Szkol.2006/2007 połączona z otwarciem sali gimnastycznej - wrzesień 2.Wybór samorządów klasowych. Nabór kandydatów na Przewodniczącego SU. -wrzesień 3.Akcja „Sprzątanie świata” - wrzesień 4.Konferencja samorządów klasowych – wybór Rady Samorządu Uczniowskiego - wrzesień 5.Zatwierdzenie planu pracy samorządu oraz opiekuna - wrzesień 6.Święto pieczonego ziemniaka - październik 7.„Żeby innych zapalać, trzeba samemu płonąć” – apel z okazji Dnia Edukacji Narodowej. Złożenie życzeń i kwiatów z okazji Dnia Edukacji Narodowej pracownikom szkoły - październik 8.„Góra grosza” – akcja zbierania monet groszowych -październik 9.Święto Niepodległości -88 rocznica odzyskania niepodległości przez Polskę - listopad 10.Wieczór wróżb i czarów – Andrzejki Powitanie IV- klasistów na II etapie kształcenia -listopad 11.Ślubowanie klas I – przyjęcie pierwszaków w poczet uczniów szkoły podstawowej-grudzień 12.Szkolne „Mikołajki”- przygotowanie słodyczy dla uczniów -grudzień 13.Rambit sportowo – umysłowy dla klas IV – VI-grudzień 14.Mikołajki dla osób starszych -grudzień 15.Apel z okazji Świąt Bożego Narodzenia - złożenie życzeń pedagogom i całej społeczności szkolnej- grudzień 16.Biesiada karnawałowa – bal przebierańców -styczeń 17.Poczta walentynkowa – Amor i Serce jako kurierzy - luty 18.Powitanie Martynki Żukowskiej -marzec 19.Przygotowanie kart z życzeniami z okazji Międzynarodowego Dnia Kobiet. Wybór najsympatyczniejszej dziewczyny -marzec 20.Dzień Samorządności Szkolnej– konkursy, gry i zabawy - marzec 21.Wiosna z Unią Europejską „Dzień Europejski – Korzenie Kultury Europejskiej”-marzec 22.Tradycje i obyczaje związane ze Świętami Wielkanocnymi - kwiecień 23.„Witaj majowa jutrzenko” – rocznica uchwalenia Konstytucji 3 Maja – akademia szkolna-maj 24.Konferencje samorządów klasowych (debaty) na aktualne tematy – bolączki i problemy szkoły -na bieżąco 25.Sprawy bieżące-omawianie ,analiza, wnioski. na bieżąco 26.Zakończenie roku szkolnego 2006/2007 czerwiec |