63. Wojciech Leonarczyk - 26.01.2018 r.

2018-02-07 1212
Art. czytany: 1100 razy

Art. 11 b ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym stanowi, że działalność organów gminy jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw. Z jawności działalności organów nie wolno robić kabaretu. 19 stycznia odbyło się posiedzenie Komisji Statutowej. Parę dni po posiedzeniu dowiedział się od Radnego Giełazisa, że Urząd Miejski transmitował na żywo posiedzenie komisji na jednym z portali. Transmisja obejmowała czas przed otwarciem i czas po komisji, również fragmenty poza protokołem. Zapytał, kto podjął decyzję o transmisji i na podstawie którego zapisu prawa to się stało. Dlaczego tylko część osób wiedziała o transmisji i według jakiego klucza. Dlaczego nie zapytano o zgodę przewodniczącego ani nawet nie poinformowano o fakcie transmisji. Na podstawie § 79 pkt 1 Statutu Gminy Olecko to on odpowiada za przebieg posiedzenia i wszystko co się z nim wiąże spada na jego odpowiedzialność. Kto jest dysponentem i administratorem pozyskanych w ten sposób danych i kto bierze odpowiedzialność za ewentualne naruszenie ustaw m.in. o ochronie danych osobowych, tajemnicy przedsiębiorcy. Art. 61 ust. 3 Konstytucji o ochronie wolności i praw innych osób i podmiotów gospodarczych oraz ustawa z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych mówi o objęciu tajemnicą wszelkich informacji dotyczących zidentyfikowania konkretnych osób – nie będzie cytować. Wynika z tego, że utajnienie danego punktu posiedzenia komisji Rady jest obligatoryjne ze względu na prywatność osoby fizycznej lub tajemnicy przedsiębiorcy. Wnosi o pisemną opinię prawną, czy nie zostało złamane prawo w procesie przygotowania do transmisji jak również
w przebiegu tejże transmisji. Art. 11 a ustawy o samorządzie gminnym mówi, że organami gminy są rada gminy i wójt. Burmistrz powinien zająć się procedurami jawności urzędu, a radzie niech pozwoli samej zadecydować, w jaki sposób zrealizuje punkt 11 b ustawy. § 32 Statutu Gminy Olecko stanowi, że Burmistrz udziela radnym pomocy w realizowaniu ich uprawnień i pomaga w wykonywaniu ich obowiązków, a nie zastępuje, zaś § 19 pkt 1 brzmi, że do zadań Burmistrza należy w szczególności przygotowanie wszelkich spraw, o których stanowi rada. Wnosi do prawnika o analizę prawną, czy rzeczywiście można bez żadnych obostrzeń wprowadzić transmisję. W protokołach nazwiska są anonimizowane ze względu na ochronę danych osobowych. Zastanawiał się, co będzie w sytuacji, kiedy przyjdzie ktoś, kto będzie chciał ważną rzecz powiedzieć, a nie będzie życzył sobie żeby jego dane znalazły się w sieci – czy zostanie taka osoba wyproszona, czy zrobimy to wbrew jego woli. Może dojść do sytuacji, że ludzie będą bali się na sesjach występować. Po odczytaniu przez Burmistrza stanowiska Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych uzupełnił wniosek mówiąc, że Art. 11 ust. 1 i 2 ustawy o samorządzie gminnym stanowią, że działalność organów gminy jest jawna, a ograniczenia mogą wynikać wyłącznie z ustaw. Jawność działania organów gminy obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje rady gminy i posiedzenia jej komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń organów gminy i komisji rady gminy. Podkreślił najważniejszy ust. 3, który mówi, że zasady dostępu do dokumentów i korzystania z nich określa statut gminy.