Zameldowanie na pobyt czasowy cudzoziemców

2018-06-19 1013
Art. czytany: 3708 razy

Gdzie możesz załatwić sprawę?
Zgłoszenia zameldowania na pobyt czasowy możesz dokonać w Urzędzie Stanu Cywilnego w Olecku, Plac Wolności 1, pokój numer 2, telefon 87 520 32 65.


Jakie dokumenty powinieneś przygotować?
1. Formularz zgłoszenia pobytu czasowego zawierający potwierdzenie faktu pobytu dokonane przez właściciela lub inny podmiot dysponujący tytułem prawnym do lokalu. druk zgłoszenia
2. Do wglądu - dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu, na przykład umowa cywilno-prawna, wypis z księgi wieczystej, decyzja administracyjna lub orzeczenie sądu.
3. Inne dokumenty w zależności od twojego statusu.

Jeżeli nie jesteś obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej albo państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) powinieneś przedstawić:
1) ważny dokument podróży;
2) wizę – jeśli wjazd do Polski nastąpił na podstawie umowy, która przewiduje zniesienie lub ograniczenie obowiązku posiadania wizy albo jeżeli przebywasz w Polsce na podstawie umieszczonego w dokumencie podróży odcisku stempla, który potwierdza złożenie wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt jako rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej – powinieneś przedstawić jeden z następujących dokumentów:
a) tymczasowe zaświadczenie tożsamości cudzoziemca,
b) karta pobytu,
c) „Zgoda na pobyt tolerowany”,
d) zezwolenie na pobyt czasowy,
e) zezwolenie na pobyt stały,
f) zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej,
g) decyzja o nadaniu statusu uchodźcy w Rzeczypospolitej Polskiej, udzieleniu w Rzeczypospolitej Polskiej ochrony uzupełniającej, zgody na pobyt ze względów humanitarnych albo zgody na pobyt tolerowany.

Jeżeli jesteś członkiem rodziny obywatela niebędącego obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej albo obywatelem państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) powinieneś przedstawić ważny dokument podróży oraz jeden z poniżej wymienionych dokumentów:
1) ważną kartę stałego pobytu członka rodziny obywatela Unii Europejskiej,
2) ważną kartę pobytu członka rodziny obywatela Unii Europejskiej.

Jeżeli jesteś obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej albo obywatelem państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) powinieneś przestawić ważny dokument podróży lub inny ważny dokument potwierdzający tożsamość i obywatelstwo.


Informacje dodatkowe
Okres twojego czasowego pobytu nie może przekroczyć okresu, w którym jesteś uprawniony do legalnego przebywania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z dokumentem potwierdzającym prawo pobytu.

Możesz zameldować się osobiście lub może to zrobić w twoim imieniu pełnomocnik. Pełnomocnictwa możesz mu udzielić wyłącznie na piśmie. druk pełnomocnictwa

Rodzic, opiekun prawny lub opiekun faktyczny sprawujący opiekę w miejscu wspólnego pobytu meldują osoby, które:
1) nie mają zdolności do czynności prawnych (osoby całkowicie ubezwłasnowolnione, dzieci do 13 lat),
2) mają ograniczoną zdolność do czynności prawnych (osoby częściowo ubezwłasnowolnione, dzieci w wieku od 13 do 18 lat).

Jeżeli chcesz otrzymać zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt czasowy powinieneś złożyć wniosek o wydanie takiego zaświadczenia. Zaświadczenie jest ważne do chwili zmiany miejsca zameldowania, jednak nie dłużej niż do upływu terminu zameldowania.


Opłaty
1. Czynność jest wolna od opłat.
2. Opłata skarbowa za wydanie zaświadczenia o zameldowaniu na pobyt czasowy wynosi 17,00 zł.
Opłatę skarbową można uiścić bezpośrednio w Urzędzie Miejskim w Olecku, Plac Wolności 1 lub Plac Wolności 3 albo przelewem na rachunek bankowy Urzędu Miejskiego w Olecku numer 57 1020 4724 0000 3702 0007 6117.


Termin załatwienia
Niezwłocznie.


Tryb odwoławczy
Od decyzji odmawiającej zameldowania przysługuje odwołanie do Wojewody Warmińsko-Mazurskiego za pośrednictwem Burmistrza Olecka w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.


Podstawa prawna
1. Ustawa z dnia 24 września 2010 roku o ewidencji ludności.
2. Ustawa z dnia 16 listopada 2006 roku o opłacie skarbowej
3. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 13 grudnia 2017 roku w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego.