Wydziału Strategii i Rozwoju

2017-08-07 1331
Art. czytany: 3339 razy

Wydział Strategii i Rozwoju
Siedziba: Plac Wolności 3
Kierownik wydziału - Aneta Milczarek
Tel. 87 307 03 62

Do zadań Wydziału Strategii i Rozwoju należy:
1. Planowanie strategiczne i rozwój – realizacja zadań w zakresie:
1) inicjowanie, sporządzanie i aktualizacja Strategii Rozwoju Miasta i Gminy;
2) monitorowanie i ewaluacja strategii, sporządzanie raportu z realizacji oraz przedstawianie jego wyników burmistrzowi i radzie oraz mieszkańcom na spotkaniach otwartych;
3) sporządzanie i aktualizacja planów i koncepcji wynikających ze strategii, będących podstawą inicjowania procesów inwestycyjnych (np. koncepcje rozwoju ścieżek, zagospodarowania przestrzeni miejskich, jeziora itp.);
4) współpraca w procesie opracowania i aktualizacji Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w zakresie zapewnienia zgodności ze strategią rozwoju oraz innymi programami dotyczącymi gminy;
5) współpraca w zakresie tworzenia obszarów funkcjonalnych oraz przygotowanie danych na potrzeby delimitacji tych obszarów;
6) inicjowanie sporządzania analiz i badań, pod kątem ich wykorzystania w opracowaniach planistycznych;
7) sporządzanie i aktualizacja programów rozwoju oraz innych dokumentów strategicznych gminy;
8) opracowanie, aktualizacja programu rewitalizacji;
9) koordynacja i monitorowanie realizacji projektów i działań rewitalizacyjnych na terenie gminy;
10) współpraca przy sporządzaniu i aktualizacji wieloletniej prognozy finansowej gminy oraz planu inwestycyjnego;
11) opiniowanie dokumentów programowych tworzonych na poziomie krajowym i regionalnym pod kątem realizacji przez gminę niezbędnych działań rozwojowych;
12) zapewnienie zgodności działań podejmowanych w ramach przygotowywania inwestycji z kryteriami wynikającymi z dokumentów programowych;
13) pozyskiwanie i analiza danych rozwojowych dotyczących gminy dla potrzeb zarządzania oraz prowadzenia polityki rozwoju;
14) opiniowanie zadań z funduszu sołeckiego pod kątem zgodności ze Strategią Rozwoju Gminy.
2. Pozyskiwanie środków zewnętrznych na finansowanie przedsięwzięć wynikających z dokumentów strategicznych – realizacja zadań w zakresie:
1) prowadzenie stałego monitoringu programów współfinansowanych z funduszy Unii Europejskiej oraz innych źródeł zewnętrznych w zakresie możliwości realizacji zadań gminy:
a) współpraca z wydziałami urzędu, jednostkami organizacyjnymi gminy oraz jednostkami pomocniczymi w tym zakresie,
b) przekazywanie informacji burmistrzowi oraz wydziałom urzędu na temat możliwości dofinansowania zadań ze środków pozabudżetowych;
2) opracowywanie projektów i wniosków o dofinansowanie zadań gminy, w tym:
a) współpraca z wydziałami urzędu i jednostkami organizacyjnymi gminy w tym zakresie,
b)przygotowanie raportów, analiz, studiów wykonalności oraz innych dokumentów niezbędnych na etapie aplikowania,
c) zapewnienie zgodności projektowanych rozwiązań z kryteriami wyboru projektów;
3) realizacja projektów, które uzyskały dofinansowanie, w tym:
a) przygotowanie dokumentów niezbędnych do podpisania umowy o dofinansowanie,
b) przedkładanie propozycji składu zespołu oraz zadań i obowiązków wynikających z dokumentów aplikacyjnych,
c) współpraca z zespołem w przygotowaniu materiałów do opracowania dokumentów przetargowych dla zadań, które uzyskały dofinansowanie,
d) koordynacja wdrażania działań projektowych, sprawozdawczość oraz rozliczanie projektu. Udział w czynnościach kontrolnych dotyczących realizowanych działań,
e) współpraca przy realizacji zadań, które uzyskały dofinansowanie pod kątem zapewnienia zgodności z zakresem rzeczowo-finansowym oraz harmonogramem realizacji,
f) raportowanie wszelkich błędów i nieprawidłowości w realizacji nadzorowanych projektów zgodnie z wymogami oraz ich korygowanie i usuwanie,
g) realizacja zadań związanych z monitorowaniem projektów w okresie ich trwałości. Prowadzenie sprawozdawczości w tym zakresie;
4) udział w planowaniu budżetu gminy w zakresie zadań realizowanych z udziałem środków zewnętrznych.
5) prowadzenie i aktualizowanie bazy danych projektów, które uzyskały decyzje o dofinansowaniu ze źródeł zewnętrznych krajowych oraz ze środków Unii Europejskiej.
3. Rozwój dialogu społecznego, społeczeństwa obywatelskiego i przedsiębiorczości – realizacja zadań w zakresie:
1) spraw związanych z reprezentowaniem gminy jako członka w organach organizacji pozarządowych i samorządowych oraz współpraca w tym zakresie,
2) organizowania i prowadzenia konsultacji społecznych z mieszkańcami gminy w
zakresie zadań wydziału,
3) prowadzenie działań na rzecz rozwoju społeczno-gospodarczego gminy, w tym organizowanie i prowadzenie działań informacyjnych i doradczych dla przedsiębiorców,
4) prowadzenie spraw związanych z procedurą budżetu obywatelskiego gminy, w tym koordynacja i monitoring realizacji zadań wybranych przez mieszkańców,
5) prowadzenie spraw związanych z inicjatywą lokalną z zakresu działania wydziału,
6) budowanie partnerstw z organizacjami pozarządowymi oraz prowadzenie procedur związanych z wyborem partnerów spoza sektora finansów publicznych do realizowanych projektów w zakresie zadań wydziału,
7) budowanie partnerstw w zakresie realizacji projektów transgranicznych, w tym pozyskiwanie partnerów zagranicznych.
4. Wykonywanie czynności związanych z udostępnianiem informacji publicznej będącej w posiadaniu wydziału, na zasadach określonych w ustawie o dostępie do informacji publicznej.
5. Przygotowywanie projektów uchwał, zarządzeń, odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych rady w zakresie merytorycznej właściwości wydziału.
6. Przygotowanie i przekazywanie informacji na potrzeby działań promocyjnych gminy, dotyczących zadań wydziału.
7. Udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego na zadania należące do właściwości wydziału.
8. Współpraca z organizacjami pozarządowymi w zakresie merytorycznych zadań wydziału.
9. Monitorowanie działalności merytorycznej jednostek organizacyjnych gminy i spółek gminnych w zakresie spraw należących do kompetencji wydziału.
10. Prowadzenie spraw z zakresu inicjatywy lokalnej.
11. Koordynacja działań w zakresie partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP).